Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
29-6-2008, 13:15 uur

De MS keerkoppeling van mijn Volvo Penta MD7B pakt soms niet als er in de vooruit geschakeld wordt. Soms pakt hij na enkele (ca3 tot 5) seconden, soms pas na enkele malen terug in neutraal te hebben gescakeld. Dit gaat af en toe trouwens ook vrij zwaar vanuit de vooruit, terug in Neutraal.
De Morse kabels gecontroleerd, deze zijn goed afgesteld. Olie ververst en op peil.

Wie weet wat de oorzaak kan zijn?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Eagle
30-6-2008, 20:42 uur

hallo peet,

Kijk even bij 'vp ms keerk. slipt in achteruit' van 15-6

succes, Eagle

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Eagle

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
2-7-2008, 8:00 uur

Eagle,

Bedankt voor je reactie. Ik heb enkele 'shims' verwijdert onder de 6-kantige bout. In eerste instantie leek het probleem opgelost, echter na een uurtje varen was het weer raak: even in de neutraal en daarna slecht in z'n vooruit te schakelen. Wederom een shim verwijdert, maar helaas blijft het een gok of ie de vooruit pakt of niet....

ps: hoe warm/heet mag de KK worden?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Eagle
4-7-2008, 23:07 uur

hallo Peeet,

De MS koppeling wordt altijd gekombineerd met een aangebouwde reductiekast (1:1,9), als hij achter een dieselmotor staat. Achter een Mb 10 A (benzine) bijvoorbeeld is de red.kast er niet.(komt door andere koppelkurve). In de uitvoering zonder red.kast wordt de MS niet gekoeld; het rendement van het mechaniek is nl heel goed! Als de red. kast er aan zit, wordt die wel gekoeld door binnenkomend koelwater, voordat dit naar de motor gaat; in de red. kast wordt helaas wat vermogen in warmte omgezet, vandaar de koeling.
Die koeling koelt dan natuurlijk ook de MS, die er een geheel mee vormt. Als het geheel te heet wordt komt dat vrijwel altijd doordat de koppeling slipt. Alleen dan ontstaat er warmte ontwikkeling, die dan zelfs niet door de koeling weg te koelen is. 60 gr is nog normaal te noemen (Kun je nog net aan je hand verdragen). Warmer duidt op slip. Slip is een gevolg van slijtage van de conus en/of de cup. Er zijn 2 uitvoeringen; met bronzen conus; deze kan soms worden ingeschuurd met klepslijp-pasta, en met stalen conus, samen met voering in de cup. In het laatste geval is meestal de voering op, of zit los (is gelijmd).
Check de olie; die moet als nieuw zijn, ook al zit het er al langer in. Bij slip is de olie donker/ grijs door slijtdeeltjes.
Lijkt erop dat het ding uit elkaar moet....

ps; Achter MD7B zit bij latere uitvoering een MS2; Hiervoor geldt in pricipe hetzelfde.

Gr. Eagle

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Eagle

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
7-7-2008, 18:49 uur

Eagle,

Dank voor je reactie, ik ga de olie eerdaags controleren op kleur.


Groet Peeet

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
11-7-2008, 9:17 uur

Hi Eagle,

De olie in mijn bak is erg grijs/donker....Ben jij werkzaam in de service/onderhoud van VP? Het klinkt nl alsof jij de keerkoppeling vaker uitelkaar en inelkaar hebt gezet.. Ik ben zelf best wel handig (al zeg ik het zelf:), kan ik die conus delen e.d. die je beschrijft zelf (visueel) controleren? Of zijn deze delen niet eenvoudig bereikbaar?
Kan de slip die door versleten conusdelen wordt veroorzaakt er ook voor zorgen dat de KK af en toe helemaal niet 'pakt'?

Alvast bedankt voor de tips!

Gr Peeet

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Eagle
15-7-2008, 0:10 uur

hallo Peeet,

Ons bedrijf houdt zich bezig met de import, renovatie / refit van Noorse spitsgatters (Saga, Nidelv, Joda, Risor, Scand, Master, Skilso enz.) In deze schepen zit ca 70% Volvo Penta, 15% Yanmar, 10% Bukh, rest Perkins, bmc. Alle types vanaf ca 1970 tot heden komen voor, met bijbehorende keerkoppelingen. Motorenrevisie doen we zelf. Na zo,n jaar of tien raak je redelijk op de hoogte met eea.

De MS koppeling is een knap stuk techniek, en is jarenlang toegepast (VP patent). Hetzelfde principe wordt ook in VP sterndrives (AQ xx) toegepast. Uitgangspunt destijds was het zeer licht kunnen bedienen van de kk, ook bij grotere vermogens, dit vanwege het willen gebruiken van morse Mono Shift bedienhandles.
Het bedienen is slechts het inleiden van de schakel-aktie; het eigenlijke inschakelen gebeurt door het draaimoment dat nodig is om de schroef te laten draaien. Dit moment is zeer sterk afhankelijk van het schroeftoerental, en neemt progressief hiermee toe. Omdat er met een mono-shift altijd bij stationair toerental wordt geschakeld (kan niet anders), is dan het schroefmoment erg laag; de koppeling schakelt dan soft in. (Stationair toerental is van invloed, evenals de juiste propeller!) Daarna, bij hoger toerental, stijgt het schroefmoment, waardoor de koppeling zichzelf steeds vaster inschakelt.
Eea gebeurt dmv schroeflijn-splaines en conus+cup met zeer nauwkeurige hoek!

Reparatie vereist dezelfde aanpak als bij het werken aan auto-versnellingsbak + differentieel: afstelgegevens, shims, meetklok, pakking van juiste dikte, momentsleutel, lagertrekkers, seegertangen en meer. Valt niet mee! Meldt maar of je meer info wilt

gr Eagle

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Eagle

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
15-7-2008, 18:12 uur

Eagle,

Wederom bedankt voor je reactie. Ik heb eea recent ontdekt, en dat is dat ik een aantal uren vrolijk met een plastic zak in de rondte heb gevaren....vandaar dus de plotseling erg warme kk en de grijze/grauwe olie in de kk....:(
Normaal gesproken merk je dit meteen aan het afnemen van de stuwkracht, trillingen in de boot of compleet afslaan van de motor, maar ik heb recent een Python drive gemonteerd en heb echter geen van de verschijnselen gemerkt, alleen een erg oplopende koelwatertemp, veroorzaakt door een loeihete kk...
Dit bracht mij aan het denken: heeft de stuwdruk van de schroefas zelf ook invloed op het aangrijpen van de kk in de vooruit? Ik hoop het niet, want dat zou betekenen dat de PD met stuwdruklager er tussen uit moet! Ik heb deze echter nodig om de hoogte tussen schroefas en uitgaande flens kk te overbruggen, daar de motor op trildempers is geplaatst en niet lager kan!

gr Peeet

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Eagle
15-7-2008, 22:17 uur

Hallo Peeet,

Plastic zakken in de prop helpen natuurlijk niet echt! Inderdaad merk je dat meestal aan het afnemen van de stuwkracht, of als de zaak vastdraait om de hak of eindlager kan je motor afslaan. Touwsnijders helpen naar onze ervaring niet echt.

Voor wat betreft de stuwkracht in je schroefas: Er zijn inderdaad koppelingen die de stuwkracht, waarmee de schroefas 'het schip in wil' gebruiken om te koppelen, bijv. de VP RB koppeling. Deze duwkracht drukt dan binnen in de koppeling een conus in een cup, waardoor de verbinding ontstaat. Inderdaad mag achter zo,n koppeling geen 'aqua-drive'' oid!!

Bij de MS van jou gaat dat anders; niet de stuwkracht, maar het schroefmoment wordt gebruikt. Dat gaat als volgt: (lastig verhaal)

Stel; je neemt je motor weg. Dan snij je schroefdraad op het schroefas-as-einde in het schip.
Neem een oud stuurwiel, en tap schroefdraad in het gat. Neem vier moeren. Eerst draai je er twee op de schroefdraad van de schroefas, tot daar waar de draad eindigt. Hier draai je met twee steeksleutels de twee moeren tegen elkaar in, zodat ze vast op de as zitten.
Hierna neem je het stuurwiel, en draai dit ook op de schroefdraad van de schroefas, maar niet zo ver dat je de vorige moeren raakt; bijv halverwege de afstand op de draad.
Draai nu de twee andere moeren ook op de schroefas, zodanig dat ze er net vooraan opzitten, en draai ze daar tegen elkaar vast. Er is nu vrije schroefdraad zowel voor het stuurwiel, alsook er achter.
Als je nu aan het wiel draait, gaat voorlopig de as niet draaien, maar je draait het wiel via de schroefdraad richting achterste moeren. Pas als je die raakt, en je draait verder, zal de as zelf gaan draaien, omdat het wiel als een moer zich vastdraait tegen de achterste moeren op de as. De as draait dus nu mee.

Hoe vast het stuurwiel zich vastdraait tegen deze moeren hangt af van hoe zwaar de schroefas zelf draait; als hij zou worden tegengehouden (iemand houdt bijv. de schroef tegen), dan draai je het stuurwiel steeds vaster tegen de moeren.
Echter, als je het wiel de andere kant op gaat draaien, zal het wiel los gaan zitten op de as. Die staat dan stil.
Al draaiend komt het wiel dan na enige omwentelingen nu de voorste moeren tegen, waarna er hetzelfde gebeurt als voorheen; De as zal weer gaan meedraaien, maar in omgekeerde richting.
Het klemmen (als je stug doordraait, zoals de motor dat ook doet) hangt af van de remming die werkt op de schroefas; Die remming is het draaimoment dat de prop vraagt. Hoe hoger de toeren, hoe 'zwaarder' deze door het water draait.

Conclusie: Pi Dr mag blijven; Het gaat bij de MS om het moment (koppel, draaikracht, wringkracht) in de as, niet om de stuwkracht in axiale richting.

Met excuus voor de lange uitwijding,

gr Eagle

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Eagle

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
15-7-2008, 22:36 uur

Hi Eagle,

Duidelijk verhaal! pfft pak van m'n hart dat PD niet de oorzaak is! Ik ga stationair toerental wat ophogen, hij loopt nu stationair ca 650 omw/min. Met jou theoretische onderbouwing zou de kk dan beter moeten 'pakken'. Als dat niet helpt, zal ik t hamertje vervangen en als dat niet helpt gaat de kk overboord...haha

In ieder geval superbedankt voor je vele reacties! ps: ben zelf werkzaam in de scheeps-electro, dus als je daar vragen over hebt: stel ze gerust!

Groet Peeet

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Hanno
21-7-2008, 16:51 uur

Ik heb alles gelezen
Vaar zelf met een MD17C met MS kopeling en monoshift en schroefas
Mijn koppeling was ook versleten en heb een ruilkoppeling gemonteerd
Mij is er op gewezen, dat er ABSOLUUT GEEN stuuwdruklager of andere
systemen tussen de schroefas en koppeling mogen
De conische ringen worden voor-en achteruit door de schroef reaktie in elkaar
gedrukt ,als er iets dit verhindert gaat hij slippen en wordt HEEL HEET
Hanno

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Hanno

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Eagle
22-7-2008, 0:13 uur

Hallo Hanno,

Je advies geldt voor kk type RB; Die heeft conische ringen die door de stuwkracht direct in elkaar worden gedrukt en zo koppelen.Hier geen stuwkrachtlager toepassen!

Bij alle MS kk zit er achterin de reductiekast, direct daar waar de koppelflens is, een eigen stuwkrachtlager. Alle axiale schroefaskrachten komen op dit (zware!) lager, en worden direct op het kk huis zelf overgebracht, daarna op de motor, dan op de motorsteunen, en daarna op de motorfundatie.
De interne verbinding tussen de aangeschroefde reductiekast en de eigenlijke koppeling gaat via een splaine-as; die kan geen axiale krachten opnemen, alleen momenten! Aldus kan de stuwkracht de eigenlijke koppeling niet bereiken.
Dus ook standaard heeft een MS kk al een stuwkrachtlager; je ziet hem alleen niet!

Wij reviseren regelmatig MS koppelingen (ca.8 a 10 per jaar), en monteren eveneens regelmatig stuwkrachtlagers (A-flex, unicardan). Meestal om trillingen te verminderen, maar ook om uitlijnproblemen bij hermotorisering te omzeilen. Naar schatting de laatste 12 jaar zo,n 35 stuks achter MS. De laatste keer 2 weken geleden achter MD17C + MS in een Nidelv 24.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Eagle

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Hanno
22-7-2008, 16:15 uur

O.K
Bij mij zit een RB, even in mijn boeken opgezocht
Bij het uitwisselen , paste de flens van schroefas prima op de koppeling
(rondom met vloeitje gekontroleerd) en kon de bouten (nieuwe) er zo weer indraaien
Viel mij 100% mee
Hanno

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Hanno

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
11-8-2008, 21:00 uur

Zo, terug van vakantie eerst het stationair toerental verhoogd naar 850 omw/min. Vrolijk een stukje gevaren, in eerste instantie pakt de vooruit goed en na een half uurtje nog steeds. Na verloop van tijd is het toch weer mis en pakt de vooruit wederom niet:(
De KK wordt toch wel warm, kan deze na een uurtje niet meer met de hand vastpakken....
Een uurtje af laten koelen en de vooruit pakt weer, tot aan mijn ligplaats, daar is het weer mis en wil afmeren enkel nog achteruit.....

Toch maar eens kijken naar een revisie bakje, ben ik bang...Of heeft iemand nog een gouden tip??? (Voordat ik de KK laat afzwemmen...)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Schouwvaarder
10-9-2008, 7:35 uur

Hallo Eagle,
Ook ik heb geen vooruit meer. Inmiddels de stoute schoenen aan getrokken en de KK uit elkaar gehaald. Ik heb inderdaad gevonden wat je beschrijft. Nu ben ik op zoek naar iemand die een nieuwe voering in mijn cups kan zetten. Ik twijfel nog of ik niet beide cups reviseer nu die toch uit elkaar ligt.
Weet jij een adres waar ik de voering kan laten vervangen?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Schouwvaarder

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Peeet
10-9-2008, 20:41 uur

Hallo Schouwvaarder,

De onderdelen voor de VP MS KK worden erg schaars, en wat er nog is, is onbetaalbaar. Ik heb uiteindelijk een 2e hands KK op de kop kunnen tikken. 't Was een gok, maar voorlopig pakt die erg goed uit. Ik heb er al weer menig uurtje varen opzitten, koppeling pakt super en geen grijs verkleurende olie meer in de bak.
Voor onderdelen voor de MS bak kun je nog terecht bij Mulder Motoren in Ridderkerk (duur!!!) of Bert Droog in Hoorn. Verder loont het de moeite om veel rond te bellen naar motoren revisie bedrijven, want bijna iedere jachtservice heeft wel eens ergens een VP met MS uit gehaald of vervangen of nog wat onderdelen op voorraad.
Succes!

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peeet

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Hanno
19-9-2008, 13:41 uur

Ik heb jaren terug een ruilkoppeling gekocht
Betaalbaar en goed
Adres EERLAND in Harderwijk
Hanno

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Hanno

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Lucas Mandemaker
21-6-2015, 19:20 uur

Ook ik heb dit probleem gehad met mijn MS kk, en heb bij toeval via via een contact in Zweden gekregen die nog een gereviseerde kk had liggen. Die heb ik er uiteraard in gebouwd.

Nu heb ik die oude MS kk nog liggen en zoek nu dus ook iemand hem voor mij kan en wil reviseren (o.a. nieuwe cups).

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Lucas Mandemaker

tekeningen en afbeeldingen

, Rob Waage
30-9-2016, 16:47 uur

Wij hebben een Nidelv 24 gekocht tweede hands en willen het Kuip gebeuren opknappen, nu zijn wij op zoek naar tekeningen en afbeeldingen van het Electra gebeuren en alles wat daarbij komt kijken.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob Waage

tekeningen en afbeeldingen

, Rob Waage
30-9-2016, 16:48 uur

Wij hebben een Nidelv 24 gekocht tweede hands en willen het Kuip gebeuren opknappen, nu zijn wij op zoek naar tekeningen en afbeeldingen van het Electra gebeuren en alles wat daarbij komt kijken. Dit in het Nederlands.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob Waage

tekeningen en afbeeldingen

, Rob Waage
30-9-2016, 16:54 uur

Wij hebben een Nidelv 24 gekocht tweede hands en willen het Kuip gebeuren opknappen, nu zijn wij op zoek naar tekeningen en afbeeldingen van het Electra gebeuren en alles wat daarbij komt kijken. Dit in het Nederlands.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob Waage

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Stip.
30-9-2016, 17:36 uur

Succes met je zoektocht.
Hetzelfde heb ik jaren geleden met mijn Pikmeer gehad.
Heel het internet afgestruind, Pikmeer, tegen eventuele betaling, om het schema gevraagd.
Niets, niets en nog eens niets.
Die schema's worden volgens mij in Fort Nox bewaard.

De uiteindelijke oplossing?
Een goede scheepselectricien erin getrapt en de boel laten aanleggen.

Het bleek een uitstekende beslissing.

reageer op dit bericht in het forum

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Klaas Verheid
15-11-2016, 22:19 uur

Mijn MS koppeling wil niet meer in de vooruit. Olie is zwart.
Bij veel gas geven pakt hij soms wel weer maar dan met een klap.
Keerkoppeling gedemonteerd. Blijkt dat hamertje die de cups aanduwt is gebroken. Dus had wat speling. Met de hand aanduwen van de cup gaat goed en dan lijkt de koppeling goed te pakken. Wie kan me advies geven wat te doen? Toch alles uit elkaar en de voering laten vernieuwen van de vooruit?
Of alleen nieuw hamertje en weer in elkaar zetten en goed afstellen?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Klaas Verheid

Re: Volvo Penta keerkoppeling pakt af en toe niet

, Start
9-4-2018, 17:51 uur

Keerkoppeling VOlVI Panta MD2020 werkt wel in achteruit maar niet in vooruit.
Wat zou het kunnen zijn?
Olie is schoon.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Start
terug

Reageer


Het bericht waarop je wilt reageren:



Onderwerp (verplicht, typ het onderwerp van je reactie in):


Bericht (verplicht, maximaal 5000 tekens):


Naam (verplicht):


email address


E-mail (als je dit invult kunnen mensen rechtstreeks op je reageren, maar je e-mailadres komt niet op de site te staan):


Laat het mij via email weten, als er een reactie wordt gepost bij dit onderwerp.
Laat het mij altijd via email weten, als er in dit forum geschreven wordt.

  


terug