opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, roel van leeuwen
1-5-2009, 9:28 uur

is het mogelijk om yamaha 4tact buitenboordmotor op te voeren naar 8pk?
hoe zou ik dat moeten doen?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar roel van leeuwen

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Windsurferdy
5-6-2009, 19:00 uur

Ik heb dezelfde motor. en voor zover ik weet is deze motor begrenst van 8 naar 6pk. in mijn motor staat ook 'motorfamilie:F8'. het moet dus mogelijk zijn, alleen ben ik er zelf ook nog niet achter hoe dat moet.

iemand anders?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Windsurferdy

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, roel van leeuwen
5-6-2009, 19:10 uur

ik heb geinformeerd bij een dealer. Die geeft aan dat een andere carburateur de oplossing is.(kost 475,- euro).

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar roel van leeuwen

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, ricardo
31-3-2012, 9:34 uur

vreemd,

volgens de partlist van yamaha is er geen verschil in welk onderdeel dan ook van een 6 of 8 pk buitenboordmotor. (4tact 2 cil)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar ricardo

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, robbert
31-3-2012, 11:40 uur

Als je verder zoekt kan je elders wel veel goedkopere carburateurs vinden.. Dealers voeren de prijzen zover op om mensen af te schrikken.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar robbert

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Rob
31-3-2012, 13:50 uur

Probeer eens bij Pel Aalsmeer (via Marktplaats) Het voordeel is dat hij nog weet waar hij het over heeft.

succes

stuur een privé-bericht naar Rob

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Peter
4-7-2014, 1:29 uur

Laat me even iets weten als het lukt heb nl. Ook yamaha 6pk uit 2013 en mag graag ietsjes sneller zou een andere schroef een oplossing kunnen zijn ?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peter

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Lukas
15-8-2016, 1:55 uur

Ja, je moet de beveiliging eraf balen, bedankt me later maar ;)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Lukas

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Lukas
15-8-2016, 1:57 uur

Ja, je moet de beveiliging eraf balen, bedankt me later maar ;)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Lukas

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Lukas
15-8-2016, 1:57 uur

Ja, je moet de beveiliging eraf balen, bedankt me later maar ;)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Lukas

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, anomien
12-5-2012, 15:21 uur

ja dat kan, als je 6pk een 2 cilinder is kan je je begrenser eraf laten halen, een amateur die het zelf wilt proberen lijkt mij geen oplossing ik zou naar een dealer ect gaan. geen nieuwe caberateur voor nodig niets.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar anomien

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Franky
4-4-2013, 17:55 uur

De Yamaha 6pk 4Takt en de Yamaha 8pk 4Takt gebouwd na 2006 zijn mechanisch identiek.
Het verschil zit in de CDI-unit, zeg maar de boordcomputer.
Als je de motor op wilt voeren, zul je deze moeten vervangen.
Hiermee kun je mechanisch geen schade aanrichten.
De CDI-unit kost ca. $320,=

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Franky

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
4-4-2013, 22:14 uur

Is dat zo?
Zal graag de bron van deze info willen weten.
Trouwens sinds 2010 is de 6 pk een 1 cilinder en dus niet identiek.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Franky
5-4-2013, 11:18 uur

Op www.boats.net vind je alle partslists van de diverse motoren.
Bestelnummers controleren en kijken wat de verschillen zijn.
Hier kun je de onderdelen ook redelijk geprijsd bestellen.

De Yamaha 6pk 4tact model 2006 was een tussenmodel. Ze hadden geen 6PK 4T en hebben de 8PK teruggeschroefd. Dit was eigenlijk een te dure oplossing voor Yamaha en daardoor prijsde de motor zich uit de markt. De motor is een zeer goede motor en omdat hij minder vermogen levert dan wat hij kan, is de motor ook nog eens betrouwbaar met een zeer lange levensduur. Deze motor is volgens mij geproduceerd tot 2010 en daarna kwam de opvolger.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Franky

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
5-4-2013, 22:57 uur

Boatsnet is mij een bekend adres, vooral nuttig vanwege de views die je daar kan bekijken.
Maar het verhaal van de cdi-unit lijkt mij niet correct, als ik bij mijn leverancier vraag naar een unit voor de f6 of f8 krijg ik hetzelfde artikel.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, jens
14-4-2013, 9:26 uur

ik heb de (witte) Yamaha 6pk uit 2012. en ik zou hem ook graag willen opvoeren zou dat eigenlijk ook kunnen?

alvast bedankt

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar jens

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
14-4-2013, 12:50 uur

Nee, de witte Yamaha's vanaf 2010 zijn een serie van 4, 5 en 6 pk en allen 1 cilinder. In de basis gelijke motoren waarbij de 6 pk de zwaarste is.
De ouder 6 pk met cilinders was in de basis een 8 pk dus daar was wel eea mogelijk.
Verder blijf ik adviseren om niet gaan prutsen aan je motor, voorkomt leed en teleurstelling, helemaal bij een 2012 Yamaha van 1675 euro.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, h
14-4-2013, 21:56 uur

beste chaea, jij hebt best know how van motoren enzo, erg aardig van jou dat je altijd reageert en probeert leed met motoren te voorkomen bijvoorbeeld.
gewoon een aardige opmerking van mij hoor.
grt., h.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar h

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
16-4-2013, 22:36 uur

thnx

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

probleem met 8pk yamaha 4stoke .

, erik de blok
20-8-2013, 19:40 uur

ik heb een yamaha 8pk 4stoke die het opzich goed doet. maar de laatste keer tijdens het varen sloeg hij meerdere malen af , bleek dat het pompje waarmee je de benzine uit de tank pompt iedere keer slap werd en dus niet op druk bleef wat is er dan mis met de motor ? wie oh wie kan me helpen

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar erik de blok

Re: probleem met 8pk yamaha 4stoke .

, Rob
20-8-2013, 21:50 uur

Het kan zijn dat de slang op het aansluitsukje aan de motorkant lucht lekt. Met een kleine slangeklem is dat op te lossen. Is de slang poreus geworden, kun je hem wat inkorten. Een nieuwe slangeset is ook niet zo duur.
En kijk gelijk ook even of je ontluchtingsgaatje in de tankdop niet verstopt zit, waardoor je een vacuum in de tank krijgt en daardoor de benzine niet op te zuigen valt door de brandstfpomp.
Dit kun je dus eerst even bekijken, alvorens je op advies van anderen je hele motor gaat slopen.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Arjan
20-8-2013, 22:01 uur

Rob ik heb zon beetje het zelfde probleem alleen heb ik een 4pk 2 cil 2takt van 69
Alleen de mijne doet het niet iedere keer tank en slangen zijn een jaar oud zou die eventueel op de koppeling an tank en motor kunnen lekken.
Komt soms ook wel eens voor als ik mn gas opeens dicht gooi.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Arjan

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Rob
21-8-2013, 0:04 uur

Het luchtlekken kan zelfs bij redelijk nieuwe slangen voorkomen. Het is een kwetsbare verbonding. Als je iets te ruw met de slang doet of je raakt de aangesloten slang per ongeluk, kan het al gebeuren. (het geldt trouwens ook voor de aansluiting op de tank)
Maar bij een oude motor kan er ook een ander probleem optreden, dan denk ik o.a aan vuil in de vlotterkamer, waardoor af en toe je vlotter(naald) blijft hangen en zodoende de brandstoftoevoer af gaat sluiten. Het is normaliter wel zelf te doen om dit te reinigen als je een heel klein beetje sleutelaar bent en je rekening houdt met de pakking in de vlotterkamer.
Maar controleer eert je slang met koppelingen en de ontluchting in de tankdop. Bij de oude metalen tanken is corrosie + vuil de oorzaak. bij de moderne plastic tanken is het vooral vuil dat het gaatje verstopt

reageer op dit bericht in het forum

Re: probleem met 8pk yamaha 4stoke .

, Gerrit
21-8-2013, 22:54 uur

Hoi Erik

Ik begrijp uit jou worden dat je hem met de hand wel hard kreeg en blijft zonder dat de motor loopt. Dus lekt hij niet op de aansluiting of slang Dan zit het probleem waarschijnlijk in de ontluchting van je tank. Aangezien je met de hand meer kracht de benzine uit de tank krijgt dan dat de motor kan. Makkelijk te testen even laten draaien zonder dop op je tank.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Gerrit

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
22-8-2013, 7:58 uur

Onwaarschijnlijk, er treedt vacuüm op welke de balg samendrukt. Zelfs de tank kan bij lpende motor samendrukken voordat de motor uitslaat.

Tijdens het varen is de balg niet keihard door de continue aanvoer van benzine naar de motor, de balg is alleen keihard bij oppompen als je de motor nog niet hebt gestart.
Dus het is normaal dat bij draaiende motor de balg slapper is, lekkage heb je gauw genoeg door, je ruikt het en als het bij de motor wegkomt zie je het gauw genoeg in het water.

Ik denk dat je carburateur een (ultrasoon) reiniging nodig heeft.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Tim
22-8-2013, 10:38 uur

Ja, chaea heeft ergens een woord gelezen (infrasoon reiniging) en nou adviseerd hij dat aan iedereen. Lees zijn andere reacties er maar eens op na.
Hij probeerd ook zijn rommel aan anderen te slijten, maar niet aan mij ((zijn eigen woorden), omdat ik natuurlijk niet sukkelig genoeg ben!

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, .
22-8-2013, 15:26 uur

Pffff.
Daar gáán we weer.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Johan
22-8-2013, 15:58 uur

Wees blij dat er nog iemand is die de argelozen behoed voor beunhazerijachtige adviezen.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
22-8-2013, 17:36 uur

Ach als gefrustreerden op mij willen afgeven mag dat, zo raakt Tim of Pim of welke namen hij nog meer gebruikt deze frustraties kwijt.

Ik help graag mensen ook met het verhelpen van frustraties.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
22-8-2013, 17:37 uur

Ach als gefrustreerden op mij willen afgeven mag dat, zo raakt Tim of Pim of welke namen hij nog meer gebruikt deze frustraties kwijt.

Ik help graag mensen ook met het verhelpen van frustraties.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
22-8-2013, 17:56 uur

Ach als gefrustreerden op mij willen afgeven mag dat, zo raakt Tim of Pim of welke namen hij nog meer gebruikt deze frustraties kwijt.

Ik help graag mensen ook met het verhelpen van frustraties.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, .
22-8-2013, 18:00 uur

Weet je, er is een groot verschil tussen iemand van advies willen dienen en laten zien hoe verschrikkelijk veel je wel niet weet van watersport.

Sommigen hier zijn het vermogen daartussen het verschil te zien totaal verloren.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Kees Joossen
22-8-2013, 18:24 uur

Hoe annoniemer je reactie hoe ongeloofwaardiger je overkomt.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Kees Joossen

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
22-8-2013, 18:57 uur

Mensen laten wij ons niet verleiden tot een flamewar, daar speel je de trol mee in de hand.
Een ieder zijn mening, een open forum trekt nu eenmaal volk aan die andere bedoelingen hebben.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Arjan
22-8-2013, 20:43 uur

Ben het helemaal met je eens chaea.
Iemand die probeert te helpen of iemand die alleen maar groots commentaar heeft en alleen maar blaft en nog geen antwoord geeft op het des betreffende topic.
Gelukkig bijten blaffende honde niet en xijn er ook nog normale mensen actief.
Oja commentaar op losse staartstukken? Ooit wel eens gehoord van sloopmotoren cq donor motoren.
Ik ben blij dat er zulke mensen zijn anders had ik mjjn johnson ook op de sloop kunnen gooien

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Arjan

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Tim
23-8-2013, 15:23 uur

Ja, slopen kan die chaea wél !!!

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Kees Joossen
23-8-2013, 17:45 uur

Tim, kijk hier eens. echt iets voor jou.

http://www.interapy.nl/?gclid=CIrx_7z0k7kCFQKWtAodZTgA1Q

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Kees Joossen

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Tim
23-8-2013, 20:00 uur

Kees Joossen is daar al heel lang vaste patiënt, dus hij kent het goed.
Maarja, iemand die zich uitgeeft voor automonteur, dat zegt algenoeg!

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Arjan
23-8-2013, 20:49 uur

Tim niet om het een of ander maar ik heb jou nog nooit advies zien geven als alleen hier op dit forum een grote mond en andere afzeiken get a life kerel jij helpt niemand met je gemekker.
Heb je soms een minderwaardigheidscomplex

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Arjan

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, wessel wanders
12-9-2013, 18:19 uur

hallo,

de 6 pk 4 takt 2 cilinder van yamaha is eingelijk een 8 pk maar dan met een begrenzer erop en andere stickers, je kan dus overwegen om de begrenzer eraf te laten halen.

succes!

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar wessel wanders

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Niels
11-3-2014, 16:12 uur

hoe haal je die begrenser er dan af?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Niels

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
11-3-2014, 18:14 uur

Ja Wessel, waar zit die begrenzing?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, niels
15-3-2014, 15:21 uur

Ik heb 3 dagen dus die 6 pk 2 cilinder ik denk bouwjaar 2006, maar waar komt het koelwater uit zijn dat die 2 straaltjes tussen de staart en de boot of moet dat uit de uitlaat komen?
Gr Niels

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar niels

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
16-3-2014, 20:02 uur

Nee niet uit de uitlaat maar vanonder je blok, kan absoluut niet missen.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
16-3-2014, 22:11 uur

Nee niet uit de uitlaat maar vanonder je blok, kan absoluut niet missen.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, niels
17-3-2014, 13:57 uur

O oke dan zal die van mij waarschijnlijk wel verstopt zitten. Ik vaar er nu mee in een slootje en dat is veel te ondiep voor dat motertje. Ik kan hem niet eens aan de kant starten zonder dat hij tegen de bodem zit. ik ga er ook mee op het meer varen, maar ik kan de koeling niet vinden er komt nergens een straaltje uit. Bedankt voor de reactie.
Mvg Niels

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar niels

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
18-3-2014, 22:30 uur

Dan is de kans zeer groot dat je slijk in je motor hebt zitten, hoop voor je dat de impeller het heeft overleeft.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Ben
5-7-2014, 19:02 uur

Hallo,

ik heb ook een Yamaha 6pk 4 takt. Toen ik laatst aan het varen was hield hij er opeens mee op. De cabarateur is vervolgens helemaal schoon gemaakt, en toen deed hij het weer, maar twee dagen later deed hij helemaal niks meer ( hij slaat niet aan). Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Mvg Ben

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Ben

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, fred
25-7-2014, 12:54 uur

Hallo allemaal

Ik heb een yamaha 2takt 9.9c en die wil ik opvoeren naar een 15c.
Volstaat dan alleen een carburateur wissel of moet er meer aan gesleuteld worden.

Groetjes fred

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Maarten
26-8-2014, 16:30 uur

Hoi, heb sinds kort ook een Yamaha zesje uit 2008. Wil deze evt ook naar 8 brengen.
Wat heb je uiteindelijk gedaan? Wat kostte het?
En is het gelukt?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Maarten

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Werner
1-11-2014, 12:46 uur

Opvoeren van 6pk naar 8pk is perfect te doen en dit zonder CDI, SCHROEF of CARBU te moeten vervangen. De gasregeling op de carbu zelf is gewoon beperkt bij de 6pk. Plooi het lipje om dat tegen de aanslag komt. Plaats het regelstangetje wat hoger op het lipje door een zelf gemaakt scharnierpunt zodat de slag groter wordt, en voila...

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Werner

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, chaea
1-11-2014, 19:51 uur

Dat maakt het geen 8 pk, elke motor staat niet op zijn maximale uitslag afgesteld.
Je snelheid zal iets omhoog gaan maar vooral je toeren, en dat is nu net de reden waarom de motor zo afgeteld is.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip.
3-11-2014, 6:45 uur

Je kent de uitdrukking 'hij is over zijn toeren'?
Zo'n iemand loopt als een gek door het huis te rennen, niet meer wetend wat hij doet.
Klap dat palletje om en ga vol gas.
Wllicht (geen garantie) maak je ook eens mee wat een motor doet als hij 'over zijn toeren' is.
Lagguh, joh!

Begrenzende (veiligheids) palletjes weghalen.
Wat voor advies is dát nou?

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Van der Wal
3-11-2014, 17:34 uur

Inderdaad.
Vervang dan gelijk alle zekeringen door een kromgebogen spijker.
Brandt lang zo snel niet door.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Frank
3-11-2014, 17:57 uur

Die van mij is al enkele jaren zo omgebouwd, werkt perfect. Niet letten op die idioten hun commentaar ;-)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Frank

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
3-11-2014, 19:12 uur

Ah, we zijn er weer.
We do it Watersportforum style.
Gelijk maar weer 'idioten'.

Is het dan zó raar om het weghalen van een veiligheid gek te vinden?
Die toeren worden toch niet voor niets begrensd?
Leg mij dan eens uit waarom de fabrikant dat doet, als dat niet nodig zou zijn.

Deze 'idioot' laat zich graag overtuigen.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Frank
3-11-2014, 20:22 uur

Bekijk eens goed het verschil tussen 6pk en 8pk carbu. Identiek hetzelfde. Behalve....de gashendel ! Nog betweters ???

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Frank

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
3-11-2014, 21:35 uur

Frank, zou je wille ophouden met zo verongelijkt te zijn?
Je maakt, o.m. mij, uit voor idioot om me vervolgens uit te maken voor betweter.

En het enige dat ik vraag is mij uitleggen waarom jij denkt dat je gelijk hebt.

Dus van meer toeren krijg ik meer PK's?
Dat is wat je beweert?

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
4-11-2014, 15:29 uur

Wat ik namelijk bedoel, Frank, is of mijn buitenboordmotor nou stil staat, stationair draait of volle kracht, hij is en blijft hét aantal pk' s dat hij heeft.
Met meer toeren maak je alleen maar meer gebruik van de beschikbare pk' s.

Neem als voorbeeld eens een echte pk.
Een koets met een paard ervoor, dus.
Als ik dat beest harder láát lopen, (meer toeren, dus) gaat mijn koets harder.
Maar voor mijn koets loopt nog steeds één paard.
Ik heb dus nog steeds maar 1 pk.
Er lopen er niet opeens 2.
Alleen ik laat zijn benen sneller bewegen.

Welnu, met onze mechanische paardjes is het mijns inziens niet anders.

Maar als ik dat verkeerd zie zeg ik: leg mij uit waarom.
(Liefst zónder schelden)

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, dennis
10-5-2015, 2:25 uur

Als je dat ene paard nu doping geeft zodat ie de kracht heeft van 2 paarden heb je 2pk uit 1 paard. Dus het ene paard is de andere nog niet zegmaar :0

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar dennis

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, remutr
10-5-2015, 9:10 uur

Opvoeren door een beugeltje weg te halen heeft echt geen zin mensen.

ik heb een dt6 en de vorige eigenaar was heel trots hij had er een ombouw set naar een dt8 op laten zetten a € 300,00.

Motortje kan dan misschien wel 2pk meer vermogen aan de schroef doorgeven maar de schroefas is niet hetzelfde, de schroef die een dt8 standaard heeft kan je dus niet gebruiken je zit met de standaard schroef van een dt6.

Die 2 pk meer kan je dus feitelijk nooit gebruiken als voortstuwend vermogen. En kijk maar eens op je gps met 3 kwart gas vaar je vaak niet heel veel trager dan vol gas, die extra toeren kan je dus niet omzetten in snelheid.

Doe je motor een lol en hou hem origineel. Waar elke motor lekkerder op loop is op goede benzine, een premium benzine lieft bp ultimate is RON 98 ipv RON 95 en je zou merken dat je motor fijner loopt.

Heb je een 2tact die je vaak gebruikt om hard mee te varen. meng dan castrol racing 2tact met bp ultimate of aral 102, firezone competition 102 en je zou merken dat je 2tact beter gaat presteren. Onthoud wel dat je koeling 100% moet zijn, je motorblok word nu eenmaal warmer met een hoger octaan gehalte dan met een lager octaan gehalte.

Motoren presteren vaak minder door interne vervuiling, en onthoud euro 95 + een flesje cabarateur reiniger is duurder dan gewoon altijd bp ultimate tanken.

Knutsel zelf vaak met 2tacten en als ik ze lopend heb en laat ze even flink toeren maken dan komt er een blauwe walm uit dat het wel een diesel lijkt, is puur oude aanslag wat door gepompt word

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar remutr

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stuurman Steven
5-11-2014, 22:00 uur

Klinkt plausibel, Stip.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, jos
28-3-2015, 17:22 uur

Bij de technische gegevens van een 6pk 5000rpm 8pk 5500rpm ???? 500 meer!!
Doet het toerental toch iets aan het vermogen ?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar jos

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
28-3-2015, 19:39 uur

6 pk en 8 pk.
Je zegt het zelf al.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Sebas
29-3-2015, 7:24 uur

Ik heb laatst iemand op de Hiswa over deze motor gesproken. Het klopt inderdaad dat de 6 pk 2 cilinder alleen minder toeren draait dan de 8 pk 2 cilinder. Er zit geen verschil in de carburateur! Op het draaiende deel van je gaskabel zit een metalen beugeltje die voorkomt dat je meer gas kan geven. Dat is het enige verschil in beide motoren. Het voordeel van dit beugeltje is dat de motor nooit op volle toeren loopt en het dus slijtage technisch veel beter is. Denk er goed over na voordat je de motor volle toeren laat lopen, zo heel veel scheelt het niet, alleen bij hele lichte zodiac's

P.s. Voor de mensen die dat ook nog willen. Op de 6 en 8 pk 2 cilinders zonder elektrische start kan je een startmotor van de 9.9 pk 4 tact motoren (het vierkante model met de witte en de donkerblauwe kap.) zetten. Het is gewoon simpel plug and play (vergeet de gelijkrichter niet!)

Succes gr. Sebas

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Sebas

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
29-3-2015, 9:16 uur

Er worden hier mijns inziens constant twee begrippen doorelkaar gehaald: toeren en pk's.
Door het beugeltje weg te halen krijg je niet meer pk's, je krijgt meer toeren.
Je gaat de toeren draaien van een 8 pk.
'Aha', hoor ik nu iemand zeggen'Zie je wel, nu zeg je het zelf ook!':-D
Nee, ik zeg dat je de tóeren krijgt die bij een 8pk horen.
De motor is nog steeds 6 pk.

Of, en dat kan ook, het standaard blok is 8 pk en wordt d.m.v. het beugeltje afgesteld naar de toeren die een 6 pk zou hebben bij vol gas.

Allebei kan, maar de pk's veranderen zeer beslist niet.

Lees het paard en koets verhaal nog maar eens goed door.

Dan zal je ook begrijpen dat het niet goed is om een 6pk blok de toeren te laten draaien van een 8pk.
Het paard moet dan eigenlijk harder lopen dan hij eigenlijk kan.
Je kan je voorstellen dat het arme beestje op een gegeven moment amechtig ter aarde zal storten.

Dit kan je met een mechanisch paard, je BB motor, ook gebeuren.

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, remutr
29-3-2015, 10:57 uur

Kies wel een full syn hoge kwaliteits olie.

Goedkoop is ook in de buitenboord motor duurkoop.

En voor de prijs hoef je het niet te laten bij www.oliewereld.nl koop je castrol edge voor een mooie liter prijs en zowel in me auto als motor, voor de boot werkt het perfect, na een jaar is het nog mooi blank

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar remutr

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Jakkum
29-3-2015, 11:21 uur

Misschien heeft iemand het hierboven al gezegd, maar.... Vermogen is het produkt, de vermenigvuldiging van toerental en draaimoment, koppel.met een bepaalde omrekeningsfactor, maar die blijft hetzelfde.
Als je dus het toerental met 20% kan verhogen en nog steeds het zelfde koppel aan de schroef kwijt kunt, neemt het geleverde vermogen ook met 20% toe.
Dus de schroef en het toerental bepalen het GELEVERDE vermogen.
Of de schroeven van dit twee yams hetzelfde zijn en of dat beugeltje weghalen voldoende is, wat goed mogelijk is hoor, dat weet ik niet.
Voorbeeld. In mijn schip stond een motor, een ander soort dan de yammetjes, van 150 pk bij 330 rpm.
Die kon makkelijk doorgedrukt worden naar 420 rpm.
Dat bleek ook wel te kloppen, want ik heb later de schroef gemonteerd van zijn grotere broer, 180 pk bij 300 tpm, dus 30 toeren minder.
dat betekende dus dat ik al meer dan 180 pk ging leveren.
dat klopte wel, want vanuit stilstand, in zware golfslag op zee, met trgenwind, kon ik niet ineens volgas geven want dan begon het zaakje ernstig te roeten, diesel, maar door eerst wat vaart te lopen kon ik toch door naar zijn werktoerental 330. Daaroverheen gaan onder die zeecondities gaf uitlaatgastemperaturen boven de 420 graden, wat tocg wel schade aan de uitlaatklepppen had kunnen veroorzaken.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Jakkum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Stip
29-3-2015, 9:18 uur

(Toevoeging: Sebas zijn uitleg is dus correct)

reageer op dit bericht in het forum

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Sebas
29-3-2015, 9:38 uur

Ik wil net zeggen ik zeg toch nergens dat het aantal pk's veranderd??:p
Het is origineel een 8 pk motor die minder toeren draait STIP, daarom is de slijtage ook aanzienlijk minder

Nog een tip voor de mensen die de motor zelf onderhouden: er zit op de motor geen oliefilter dus de olie dient toch wel regelmatig vervangen te worden. Zeker zodra je de motor meer toeren laat lopen!

Gr. Sebas

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Sebas

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, jos
30-3-2015, 14:46 uur

Ik heb op een 6pk met een werkschroef, voor een zeilboot van 5m20 ik haal de rompsnelheid met halve gas .koppel zat dus! grtj Jos

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar jos

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Gerrie
22-5-2015, 23:25 uur

heb deze week een tohatsu 6pk 2cil 4takt gekocht toe ik de carburateur schoonmaakte zag ik tussen de carburateur een kunstof pakking/plaatje zitten
waar een klein spleetje in zit lijkt op een soort afstelling heb een dealer gebeld
die zei dat het prijsverschil tussen 6 en 8 pk niet in een inlaatpakking kan zitten van een paar euro
wat toeren betreft de motor zal nooit meer toeren draaien dan het maximum dat aan de motor is voor geschreven
mijn vraag is heeft die pakking/plaatje een ander formaat dan van een 8pk
motoren zijn gelijk
mvg Gerrie

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Gerrie

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, remutr
23-5-2015, 10:03 uur

wat je even uit moet zoeken is of de 6 of 8 pk in opbouw hetzelfde motorblok is.

bij mercry is het gewoon dat de 7.5 hetzelfde is als de 9.8 pk, alleen kan je minder toeren maken. Motor is daardoor een stuk betrouwbaarder.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar remutr

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Gerrie
23-5-2015, 10:48 uur

het blok is helemaal gelijk bij mij zit er een 12 mm carburateur achter standaard
ik bedoel als het allemaal gelijk is hoeft hij niet minder betrouwbaar te zijn
de 8pk versie is ook gewoon goed de mijne heeft nog maar 8 uur gedraaid

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Gerrie

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Gerrie
25-5-2015, 23:01 uur

heb vandaag voor het eerst mee gevaren ben geen 8 pk nodig met mijn mach 380
met 2 personen zeg maar 200 kg incl volle tank vlot uit het water gaat super wat een verschil tussen een 1 en een 2 cilinder veel meer power en veel stiller
alleen tussen 1/2 en 3/4 gas hoor ik een tjilpend geluid
en iets boven stationair begint hij wat te galloperen
pakt vlot op heb in vorig bericht 8 draaiuren gezegd dat was 20 uur
denk dat hij met 1 persoon wel 35 km pu haalt hoeft niet maar is mooi meegenomen

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Gerrie

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Apoma
31-8-2017, 9:08 uur

Is een Yamaha 6PK van 2015 nu wel of niet op te voeren?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Apoma

Re: opvoeren yamaha 4 tact 6pk naar 8pk

, Tuur
7-4-2018, 23:33 uur

Een pk is om te rekenen naar een kW. 1 kw = 1000 Watt
1 Watt = 1 Joule per seconde ( J/s)
Toeren worden aangegeven in omwentelingen per minuut ( dus ook om te rekenen naar omwentelingen per seconde.
Indien meer toeren-> meer J/s. Dus meer Watt, dus meer kW, dus meer pk.
Oftewel: ja. Door de 6 pk meer toeren te laten draaaien wordt het de 8pk.
( als je kijkt naar max uitslag van de gasklep van de 6pk, zie je dat deze maximaal op net een kwart open staat. Dáár zit het ‘opvoeren’ m in)

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Tuur
terug

Reageer


Het bericht waarop je wilt reageren:



Onderwerp (verplicht, typ het onderwerp van je reactie in):


Bericht (verplicht, maximaal 5000 tekens):


Naam (verplicht):


email address


E-mail (als je dit invult kunnen mensen rechtstreeks op je reageren, maar je e-mailadres komt niet op de site te staan):


Laat het mij via email weten, als er een reactie wordt gepost bij dit onderwerp.
Laat het mij altijd via email weten, als er in dit forum geschreven wordt.

  


terug