20 pk diesel voldoende op de maas.

, fred
24-4-2013, 11:29 uur

Hallo ik heb een vraag,k wil een andere boot kopen met bv een 20 pk diesel.
Maar ik moet ook de maas over is dit voldoende met bv afgaand tij de maas op te gaan.
Graag advies hier over

Bij voorbaat dank fred

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
24-4-2013, 11:46 uur

20 pk is voldoende in een piepklein bootje; maar met een binnevaartschip zou ik aan de wal blijven liggen.
3 pk op een kleine open zeilboot is al voldoende, maar bij een waterverplaatser van 9 meter heb je algauw 40 pk npdig.
Je moet niet alleen de stroomsnelheifd kunnen varen, maar ook nog eens voorwaards gaan, en met een redelijke snelheid vanwege de veiligheid en andere omstandigheden zoals uitwijken en grote golven van beroepvaart etc
.
Om wat voor een boot gaat het dan, want hier kunnen we niet zoveel mee

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, fred
24-4-2013, 18:13 uur

Hallo met Fred
Het gaat om een boot van ca 7,5 mtr staal, voldoende op de brielse maas, maar op de grote wateren heb ik mijn twijfels,

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
24-4-2013, 18:42 uur

Bij een normale 7.5 meter waterverplaatser wordt al gauw 36-40 pk ingebouwd. en dat is normaliter voldoende voor alle Nederlands binnenwateren.
Ik schat dat de snelheid met een 20 pk niet boven de 11 km-pu uitkomt, en dan heb je wel heel weinig reserve over voor varen in wat extremere omstandigheden zoals op een rivier en de eerder genoemde grote hek- en boeg golven waarin je zelfs kan gaan surfen met je boot. Het Amsterdam Rijnkanaal is er berucht om. Verder speeld harde wind, golfslag en het kunnen maneuvreren in ruige omstandigheden een grote rol en daar heb je PKs voor nodig.
Dus ik vind het twijfelachtig.
Groet
Fred

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, fred
24-4-2013, 18:51 uur

Oke ik weet weet genoeg. Bedankt had zelf ook al het idee. Ga op zoek naar wat sterkers. Richting 636 bv

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, chaea
26-4-2013, 8:30 uur

Mijn Tukkervlet van 7 meter had een Yanmar van 22 pk en die ging met gemak tegenstroom over de Waal om daarna bij Tiel het Ark op te draaien.
Dit met driekwart gas, je moet echter wel je zenuwen de baas zijn want die grote monsters die varen op de grote rivieren zijn indrukwekkend en nog heel snel ook.
Dus met de door jouw voorgestelde boot zou ik het zeker aandurven mits je 100% zeker bent dat je motor (ongeacht het aantal PK's) in goede conditie is, want je wil echt niet met pech stuurloos tussen de tankers liggen.
Daarnaast zullen de sleep en reddingskosten op je verhaald worden als blijkt dat je schip niet deugelijk was.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, chaea
26-4-2013, 8:30 uur

Mijn Tukkervlet van 7 meter had een Yanmar van 22 pk en die ging met gemak tegenstroom over de Waal om daarna bij Tiel het Ark op te draaien.
Dit met driekwart gas, je moet echter wel je zenuwen de baas zijn want die grote monsters die varen op de grote rivieren zijn indrukwekkend en nog heel snel ook.
Dus met de door jouw voorgestelde boot zou ik het zeker aandurven mits je 100% zeker bent dat je motor (ongeacht het aantal PK's) in goede conditie is, want je wil echt niet met pech stuurloos tussen de tankers liggen.
Daarnaast zullen de sleep en reddingskosten op je verhaald worden als blijkt dat je schip niet deugelijk was.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
3-5-2013, 18:45 uur

Op dit moment zijn er fikse buien compleet met hagel in het Franse stroomgebied van de Maas. Dit betekend dat er binnen een dag het Maaswater zal gaan stijgen en er behoorlijke stroomversnellingen zullen plaatsvinden. Dus als je morgen of de dagen erna met een (te)lichte motor de Maas op wilt loop je de kans om niet overvaren te worden door een veerboot, want die willen wel eens niet gaan varen bij en na noodweer in de Ardennen en frankrijk.
De Maas is een zogenaamde regenrivier; dit houddt in dat regen en smeltwater direct in de maas vloeit en niet eerst wordt gebufferd in een meer etc.waardoor de waterstijging een stuk minder is, dus ook voor minder stroomversnelling zorgt.
Dus om zomaar te zeggen dat je rustig met een 20 pk en een twee ton zware 7.5 mtr stalen waterverplaatser de maas op kunt is veel tekort door de bocht.
Het kan wel maar dan moet je goed weten wat je doet en het weer in de ruim 900 km lange rivierloop vooraf goed volgen. Ook bij de terugvaart stroomafwaards. En een dag kiezen waarop minder beroepsvaart de rivier genruikt.

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
3-5-2013, 18:56 uur

De Maas is een zogenaamde regenrivier; dit houddt in dat regen en smeltwater direct in de maas vloeit en niet eerst wordt gebufferd in een meer etc.waardoor de waterstijging een stuk minder is, dus ook voor minder stroomversnelling zorgt.
-----
Hiermee bedoel ik dus dat water bij noodweer, Regen en smeltwater sneller stijgt in de Maas dan bij buffering in een meer, watervasthoudende grond zoals weilenden etc., alwaar het waterniveau een stuk trager verhoogd, en dus ook minder water tegelijk in de rivier terecht komt.

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, fred
3-5-2013, 18:58 uur

Hoi met Fred ,bedankt Ben overtuigd ga voor minimaal 35/40 pk

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Rob
13-5-2013, 23:42 uur

Voor een waterverplaatser (en dat is 99% van de stalen schepen) gelden een aantal vuistregels resp. richtlijnen:
1: De rompsnelheid (~ de max snelheid) wordt bepaald door moeder natuur en is ongeveer 4.5 x Wortel lengte waterlijn (als ik het goed heb)
2: Om die rompsnelheid te behalen heb je ongeveer 4.5 PK/Ton nodig
3: Dit aantal PK's dient ongeveer 60% van je max motorvermogen te zijn.
Dus: 10 TON > 45 PK / 0.6 ~ 75 PK en dus zie je veel schepen af werf met dergelijkge vermogens geleverd worden.
Ik vaar zelf met 11 Ton en 85 PK en vaar daarmee probleemloos tegen de Waal op met ca 12 kmh (door het water!).
Als hang ik er 800 PK in, harder als die 12 kmh krijg ik haar echt niet.

Meer vermogen plaatsen om 'wat over te hebben' om op de rivieren te varen is DE GROOTSTE ONZIN DIE ER BESTAAT! (Althans: voor waterverplaatsers!)

Daarbij heeft dit als gevolg dat je onder normale omstandigheden laag in je toeren vaart waardoor je moetor niet echt op temp. komt en eerder zal vervuilen.

Met 7m zal je rompsnelheid ergens rond de 10kmh liggen, voldoende dus om tegen de 2kmh van de Maas op te ploegen met een effective SOG van 8kmh.
Zelfs de Waal op zou je nog op een SOG van 4 kmh uitkomen.
Of het met 7m verstandig is om op de Waal tussen de grote jongens te varen is een andere discussie en is erg afhangelijk van soort romp, de scheepsuitrusting (zonder marifoon heb je daar in mijn optiek niets te zoeken) en last but not least de schipper.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
14-5-2013, 16:38 uur

Even voor de goede orde:
Ik zou nog maar eens mijn reacties op dit item eens goed doornemen, want er worden hier dingen door anderen geschreven die kant nog wal raken betreffende jouw vraag over varen op de maas met een 20 pk.
Zo worden er formules gebruikt die alleen maar voor een bepaald type schip zijn bedoeld; maar dat was al ver voor mijn studietijd heel lang geleden. De stalen, aluminium en polyester schepen van de laatste tientallen jaren hebben een andere verhpuding lengte waterlijn en rompsnelheid. Zo kun je een waterverplaatsende sloep niet vergelijken met een oud type nederlandse jruizer en al helemaal niet met een groot beroepsvaartuig, lees binnenschip etc, waar deze genoemde formule ooit van toepassing was.
En dan het als ONZIN gekwalificeerde verhaal over dat je geen extra vermogen nodig hebt en dat je bij een laag toerental je motor niet op temperatuur krijgt? Extra vermogen heb je nodig om meer stuwkracht te krijgen om zodoende toch nog enigzinds te kynnen sturen bij een grote hek- of boeggolf van een paserend vrachtschip of vakantieboot, waardoor je grote kans hebt om te gaan surfen op deze golven. Bovendien heb je extra stuwkracht nodig bij stormachtig en ander slecht wee. waarbij veel golfslag is. (Loop zelf maar eens tegen de wind in) Een stalen of abdere kruizer is een hoge windvanger, van vier of oozij, je hebt extra kracht nodig om dezelfde snelheid te blijven varen en of tegen de zijwaardse wind in te sturen.
Elke motor is voorzien van een termostaat, dus met weinig toeren varen is de grootste ONZIN betreffende het niet warm worden van de motor.
Dan het verhaal van de snelheid met een grotere motor. Het maakt wel degelijk verschil, ook bij een waterverplaatser. Belangrijk is hierbij de ontstane hekgolf; als deze makkelijker van de boot los komt door de vorm van het achterschip, win je snelheid en is je rompsnelheid met andere getallen. (denk maar eens aan een zeilboot oeren dieselof sloep) Het wil niet zeggen dat je met een groter motorvermogen dan ook erg veel sneller gaat, maar het in een kan wel kilometers p.u. schelen.
Voorbeeld: Ik heb zelf in een echte anderhalve ton zware waterverplaatser gevaren van 6,5 mtr waar een 25 pk 2.500 toeren scheepsdiesel in stond. Mijn rompsnelheid zou volgens de toen geldende meting slehts zo'n 9 kmpu moeten bedragen. Dit haalde ik echter al bij 1.500 toeren. Maar de top lag op 13 km met deze combinatie op 2.500 toeren. Ik trok dan wel een hekgolf die over de kademuren ging.
Bodemtype, romvorm, gewicht / waterverplaatseing, lage- of hogetoerentalmotor, overbrengingsverhouding keerkoppeling, motervermogen, wind en golfslag gevoeligheid en nog wat andere dingen bepalen uiteindelijk de rompsmelheid van een waterverplaatser en niet de als ONZIN betempelde dingen in een andere reactie
Kijk, ik weet natuurlijk ook niet alles, ondanks mijn zeer lange nuatische ervareing en ook opleiding waardoor ik in alles van klein tot groot mag varen en dat ook gedaan heb, maar dat is dan wel duidelijk vermeld bij mijn reacties

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, chaea
14-5-2013, 21:16 uur

Beste Fred,

Ik wil je reactie niet dwarsbomen oid maar de boot waar ik mee over de rivieren ging had zoals geschreven 'slechts' 20 pk, dit vermogen was voor deze boot al meer dan ruim voldoende omdat ik bij driekwartgas mijn volle snelheid al had gehaald. Ging ik op vol vermogen dan ging de boot zich ingraven en ging de motor zwart roken omdat hij de diesel niet kwijt kon. Moet erbij gezegd worden dat de boot en motor in perfecte staat waren wat 1 van de belangrijkste punten is als je je op zulke wateren waagt. Ik had op de Waal tegenstroom maar daar had de boot geen enkele moeite mee.
In dit geval had dus de volgens jouw nodige 40 pk geen enkele nut gehad omdat de boot de extra power gewoon niet kwijt kon.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Fred
14-5-2013, 23:41 uur

Chaea, het was ook meer op de reactie Rob bedoeld dan die van jou. En die 20 pk was in de vraafstelling. En bovendien gaf ik aan dat niet alle boten gelijk zijn, en zeker niet in verhouding tot het heden. een vlet heeft een ander onderwaterschip waardoor deze in verhouding tot een klessieke kruizer met minder vermogen aan kan, net als vele sleepboten trouwens. De klassieke Amsterdamse sleepboot 11.60 mtr lang hadden maar een 60 pk Kromhout diesel aan boord, maar trokken wel vele honderden tonnen voort. ( Ik had er nog bijna een gekocht op de schheepsveiling begin 70er jaren)
Dus je krijgt heel andere verhoudingen boot - motor dan een standaard formule te hanteren.
Maar nohmaals, ik weet ook niet alles, maar als er onzin of halve waarheden worden verkondigd tegen onervaren watersporters, wil ik dat wel even recht zetten met de kennis en ervaring die ik wel heb op nautisch gebied, de speedboot-racerij en de watersport, net als jij ook doet pm je expertise te geven bij (bb-) motortechnische vragen.
Groet
Fred

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, rene
29-12-2017, 12:46 uur

hallootjes
Mag ik vragen wat je hiermee bedoeld ?

'ging de boot zich ingraven en ging de motor zwart roken omdat hij de diesel niet kwijt kon.'

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar rene

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Een anti spammer
31-12-2017, 15:01 uur

Misschien is het handig om de hele discussie hierboven eerst eens door te lopen.
Dit voorkomt nl dat mensen in herhaling gaan vallen.

Kort:
Met 'ingraven' wordt bedoeld het effect dat de kont van een schip zich naar beneden trekt om dat de weerstand die het water geeft groter is, dan het vermogen wat de schroef levert. Kortom: Je kunt het geleverde vermogen niet kwijt.
Dit is ook de achterliggende gedachte van de stelling dat meer dan nominaal vermogen onzinnig is igv waterverplaatsende schepen.

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Rob
16-5-2013, 11:55 uur

Fred: Toch wel typisch dat veel werven (lees: bouwers van stalen waterverplaatsers) er ook zo (mijn betoog inzake vermogen bij waterverplaatsers) over denken.
En inderdaad zijn er veel soorten schepen, daarom heb ik ook expliciet over waterverplaatsers gesproken.

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, schipper
16-5-2013, 12:40 uur

Rob, hoe kom jij aan jouw vermeende expertise wat betreft dit onderwerp. Spreek jij soms vaak botenbouwers en kom je ook veel op werven waar ze gebouwd worden. Ben jij soms ook een scheepsbouwkundige ingeneur die boten ontwerpt, of verzin je maar wat ter plekke?
Dus, hoe kom jij aan jouw expertise?

reageer op dit bericht in het forum

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, fred
23-5-2013, 18:50 uur

Hallo luitjes,
Ik heb inmiddels een leuke boot gekocht met een om 363 ,
Dus voldoende , boot is ca 9,5 x 3,15
Allemaal bedankt voor jullie advies,

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar fred

Soort gelijke vraag

, Dennis
24-9-2015, 15:06 uur

Beste allemaal,

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde vraag.
Op dit moment varen we met een Brekkenkruiser uit '79 met 28PK volvo penta, maar ben aan het orienteren voor iets anders.

Nu kom ik boten tegen met 48pk etc. voorbeeld (http://www.aquanaut.nl/jachtmakelaardij/occasions-tot-e-100 -000/1050-ak-b442/) maar ik vraag me toch af of dit geschikt is voor de IJssel en andere. Of zou deze meer geschikt zijn: http://www.aquanaut.nl/jachtmakelaardij/occasions-tot-e-100- 000/pedro-33/

Graag hoor ik van jullie.
In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

Groet Dennis

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Dennis

Re: Soort gelijke vraag

, Rob
28-9-2015, 14:04 uur

Beide schepen zijn waterverplaatsers en dus bepaalt met name moeder natuur hoe hard zo'n schip kan.

En voor dit soort lengtes zal die rond de 13-14 vkmh liggen.
Met dit soort gewichten van ca 7 Ton heb je dan ca 7 x 4.5 = ca 32PK nodig.
Om te voorkomen dat je constant op vol vermogen draait, neem je dat als 60% en kom je dus ergens rond de 45=50 PK uit, wat aardig in de buurt komt van wat er in staat. Meer is zinloos, alleen gaan velen kennelijk nog prat op PK's.

Mijn schip is 10.60, waterlijn ca 9.80, gewicht (=waterverplaatsing) 11 Ton en wordt aangedreven door een 84 PK Diesel.

Bij 2000 rpm (= ca 60%) draai ik ca 11-12 kmh, bij vol vermogen (2800) krap 14.....

Die 11-12 kmh is voldoende om de grote rivieren te bevaren, alleen gaat het tegenstrooms wat langzamer.

En hoewel het misschien bot klinkt, toch maar even een harde afsluiter:
Als je niet de mindset hebt om dit soort (lage) snelheden te varen, moet je geen waterverplaatser kopen maar een (half)glijder.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Dennis
28-9-2015, 14:28 uur

Beste Rob,

Bedankt voor uw bericht.
Het is mijn bedoeling om relaxed te varen en als ik snel wil varen huur ik wel een bootje op vakantie of iets dergelijks.

In ieder geval heel erg bedankt voor uw bericht en heldere uitleg. Dit maakt het voor mij weer een stuk makkelijker.

vriendelijke groet!

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Dennis

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Rob
28-9-2015, 17:11 uur

Graag gedaan, er zingt een hoop onzin rond op dit vlak.
Moest gisteren even een binnenvaarttanker voorbij, vol gas liep ik net geen 14....
En dan staat er toch een 84 PK Deutz te ronken.....

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Rob

Re: 20 pk diesel voldoende op de maas.

, Terah
29-12-2017, 0:05 uur

Beetje necroposten nu, maar aangezien ík dit forum gevonden heb zullen anderen het ook doen, dus vandaar dat ik dit toch maar even post:

Zelfs pure waterverplaatsers hebben ontwikkelingen doorgemaakt in design waardoor de oude formule (max rompsnelheid = 2.43 x wortel-van-waterlengte) nog maar beperkt houdbaar is.
Door nieuwe rompontwerpen zijn snelheden haalbaar die het resultaat van de bovengenoemde formule toch behoorlijk voorbij schieten, waardoor het topic 'hoeveel vermogen heb ik nodig' toch weer een nieuwe wending krijgt :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed
(het Engelse artikel is een stuk uitgebreider dan het Nederlandse)

Veel vaarplezier iedereen!

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Terah
terug

Reageer


Het bericht waarop je wilt reageren:



Onderwerp (verplicht, typ het onderwerp van je reactie in):


Bericht (verplicht, maximaal 5000 tekens):


Naam (verplicht):


email address


E-mail (als je dit invult kunnen mensen rechtstreeks op je reageren, maar je e-mailadres komt niet op de site te staan):


Laat het mij via email weten, als er een reactie wordt gepost bij dit onderwerp.
Laat het mij altijd via email weten, als er in dit forum geschreven wordt.

  


terug