Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Alex
3-11-2014, 17:58 uur

Hallo iedereen,
Ik sta op het punt een bayliner capri cuddy 1991 met v8 mercruiser aan te schaffen. Nu proberen mensen me bang te maken met het brandstifverbruik. Men zegt een v8 verbruikt erg veel, maar wat is veel.
Als ik een middag wil varen op het veerse meer met 15km/u gaat me dat dan meer dan €100,- kosten ? Want dan vind ik het ook veel.
Wil iemand zijn ervarringen delen?
Alvast bedankt

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Alex

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Fyrano
3-11-2014, 23:24 uur

Hallo Alex,

Hier kun je zien wat nu zo´n Mercruiser 5,7 liter p/uur verbruikt.
Geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Ik denk zelfs dat je wel meer dan € 100,00 voor een middagje varen kwijt bent.
Bovendien kun je op weinig vaarwater echt hard varen.
De meeste willen ook graag af van dit soort boten.
Dan kun je nog beter een b.b.-motor van 40 pk achter een wat kleinere boot hangen, dan kun je ook gauw 60 km p/uur varen en gaan waterskyen.
Over het algemeen ben je het hard varen gauw zat.
Hier de URL waar je het verbruik op kunt zien van zo´n Mercruiser.

http://www.botenkeuze.nl/verbruik-mercruiser-3.0

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Fyrano

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, ferdi
19-9-2017, 12:03 uur

geloof me het verbruik is de kleinste kost van u boot

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar ferdi

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, alex
4-11-2014, 14:40 uur

Bedankt Fyrano,
Ik hoef niet zo nodig snel te varen, maar ik heb wel graag een speedboot met ruime kuip en cuddy cabin.
Deze boten komen nu eenmaal met een grote motor.
Ik probeer nu te kiezen uit drie botem met verschillende motoren namelijk:
-1996 Envinrude V6 150pk
-1988 OMC 3.0 4 cyl
-1991 Mercruiser V8 5.7l

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar alex

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Fyrano
4-11-2014, 20:38 uur

Alex,
Deze motoren zijn allemaal in diesel te krijgen, dus let op.
Als je gaat proefvaren moet het schip in planee kunnen komen zonder de hydraulische trimflappen. Deze worden pas gebruikt als het schip al in planee is en daardoor zuiniger gaat varen.
Als bij een proefvaart deze direct gebruikt moeten worden, dan kan de motor het schip niet aan dan alleen met de trimmers. De motor zal dan enorm gaan zuipen.
Je kunt toch wel een wat lichter schip met een ruime kuip kopen. Je hebt dan een veel lichtere motor nodig en die toch wel 70 km per uur kan halen.
Je hebt de hele winter nog voor je en er is zat te koop.
Voordat je een handtekening zet, eerst het schip uit het water bekijken.
Tegenwoordig kunnen alle motoren uitgelezen worden, zodat je zeker bent van het bouwjaar, het aantal vaaruren en evt. reparaties.
Vraag naar reparatienota´s. Zelfs met alleen een motornummer kom je al veel te weten. Succes.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Fyrano

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, ed
30-1-2015, 16:08 uur

dag alex,

als ex snelle motorbootvaarder wil ik je wel op weg helpen als je 15 km per uur wilt varen is dat met een speedboot een hele nare snelheid om te varen....de neus van de boot gaat vrij ver omhoog, waardoor je minder ziet, je trekt hoge heckgolven wat tot grote irritatie van ander watersporters kan lijden. doordat je veel weerstand hebt zal je benzine verbruik ook vrij hoog zijn...(zie het even als met je auto in zijn 2e of 3e versnelling blijven rijden terwijl je er 5 of 6 hebt)

dus je hebt 2 mogelijkheden....of langzamer,....maar omdat je een heckdrive aandrijving hebt zal de boot ontzettend gaan dweilen (van links naar rechts en weer terug, en jij je zelf een breuk sturen om die boot een beetje rechtuit proberen te laten gaan)....geloof me dat is waardeloos

of...je gaat iets sneller varen zo ongeveer net 22 a 23 km maar dan moet je je boot wel in eerst even in planee brengen en dan de juiste balans vinden met de gas handel dat hij dat ook blijft en je zo rond die 22 km vaart.......

het sneller varen is dan het relaxed de boot scheert mooi over het water (als je daar zo hard mag varen) je stuurt je eigen niet het schompes....

maar.......dit doe je met ongeveer 2300/2500 toeren (kunnen er wat meer of minder zijn afhankelijk van bezetting in de boot, wind, stroom etc etc....

als je dan in de verbruiksmeter kijkt zie je je dat een 260 pk 8 cylinder bij 2500 toeren 22.5 liter benzine verbruikt (overigens zijn deze gegevens puur van de motor alleen, type boot speelt ook nog een rol)......je wilt een oude boot kopen met een motor van 24 jaar oud dus de techniek was toen nog niet zo ver als met de motoren van nu, dus hij zal nog iets meer verbruiken.

zeg eens bij 2300 toeren 25 liter per uur....je wilt een middagje varen, zeg 4 uurtjes..? is dus 100 liter x de liter prijs en tel maar uit je brandstof kosten.

ga je dus echt langzaam varen, maar ja dat zal je niet willen en dat is ook niet leuk met een speedboot want daar wil je wat sneller mee....zeg ongeveer 1000 toeren (je zal dan rond de 9 km snel...of langzaam varen) dan zit je zo rond de 7 liter met jou boot......

hou ook in de gaten dat alleen maar langzaam varen met zo'n motor niet echt goed is.....onvolledige verbranding van benzine...motor moet snelheid maken...schoonbranden etc etc

denk nog maar eens na wat je echt wilt....de reden dat ik over gestapt ben op een sloep is simpel....

als je in een snelle boot vaart wordt je geaccioseerd met een bepaald slag volk....daar had ik niet zo'n zin meer in na meer dan 30 jaar snelle boot varen...ik heb er altijd hard voor moeten werken...

ik in 2011 met mijn maxum 2400 sc cuddy een rondje almere/steenwijk/giethoorn ging varen en ik totaal 650 euro benzine kwijt was...ter vergelijking ik heb het zelfde rondje met de sloep gedaan in 2014....18 liter diesel a 1.45

ik dus eigenlijk wel klaar was met dat benzine verslindende spelletje

anyhow ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, groet en veel wijsheid

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar ed

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, ed
30-1-2015, 16:10 uur

http://www.botenkeuze.nl/verbruik-mercruiser-3.0

dit is de eerder genoemde verbruiks meter/monitor

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar ed

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Hans
30-1-2015, 19:45 uur

Alex, laat je niet helemaal gekmaken hier hoor. Het lijkt wel of sommige mensen die reageren alleen maar papieren bootjes hebben gevouwen.
Ik heb 7 jaar een speedkruiser met dieselmotor gehad (volvo penta D4 260 pk), die inderdaad bij langzaam varen weinig gebruikte, echter in plane ook best wel wat litertjes gebruikte. De werkelijke cijfers waren ca. 5 liter bij 13 kmpu en ca. 36 bij 42 kmpu in plane. Volgas was het 52 liter bij 60 kmpu.
Wij wilden graag wat groter en we hebben lang gezocht naar dieselmotoren, echter waren die boten van vergelijkbaar jaartal (2010) vrijwel niet te koop en ca. € 30.000,-- duurder dan wat we nu hebben, inderdaad met 2 benzinemotoren van ieder 220 pk (volvo penta 4,3).
We hebben dit seizoen ca. 40 uur gevaren met deze nieuwe boot, merendeel langzaam (13-15 kmpu) en gebruiken dan totaal ca. 13-15 liter per uur met beide motoren. In plane bij ca 40 kmpu gebruiken we ca. 80 liter per uur, wat wel pittig is.
Wij varen nu voor het 8e jaar met kruisers, maken per jaar gemiddeld meer dan 120 uur en gemiddelde snelheid is per jaar ca. 16 kmpu. Met de diesel gebruikten we gemiddeld 8 liter per uur, nu met de benzinemotoren zitten we op ca. 19 liter gemiddeld. Moet je eens rekenen hoeveel jaren je kunt varen voor je het verschil eruit hebt! Ruim 13 jaar, en dat met verschil tussen 1 en 2 motoren, betekent bij een motor 26 jaar, waarbij ook de onderhoudsbeurten goedkoper zijn.
Diesel is wel veiliger (lees: minder onveilig, op water moet je altijd uitkijken) en is makkelijker verkrijgbaar. Nadeel diesel: als je lang en vaak langzaam vaart zal de turbo vast gaan zitten, kost je dan ca. 2000,--.
Succes en kijk uit naar het commentaar van de papieren hoedjes schippers

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Hans

Re: Brandstof verbruik OMC 5,7 liter V8

, Wes
23-5-2015, 21:58 uur

Hallo,

Aansluitend op dit onderwerp heb ik ook een vraag. Weer iemand het verbruik van een OMC monter V8 5,7 liter benzine. Deze ligt in een bayliner 2155 bwj 1989, lengte 6,5 meter. Dank u!

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Wes

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Dennis
25-5-2015, 9:57 uur

Hoi Alex,

Ik heb dezelfde motor gehad, maar dan bij een scorpion. Verbruik voor een middagje rustig varen (rond de 12 km/h) kost het idd rond de 100 euro. (verbruik was ongeveer 15 liter per uur). Ik heb de scorpion na 2 jaar verkocht omdat ik 100 euro per middag toch wel erg veel geld vond. Heb nu een leuk sloepje van 5,5 m met een 15 pk bb motor. Een totaal andere boot en een stuk zuiniger :-)).

Met de langzame snelheid is het idd lastig om rechtdoor te varen, maar dat heb ik opgelost met een course-keeper. Voor mij was dat een enorme verbetering...

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Dennis

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, chaea
26-5-2015, 5:39 uur

Inboard is harstikke cool, veel pk's en 4 takt dus vrij stil.
Maar daar is het ook wel mee gezegd, en dan vooral naar de oudere modellen toe.
Eigenlijk zit er maar weinig voordeel aan een boot met inboard, zoals geschreven; het zuipt behoorlijk, slecht vaargedrag op lage snelheden, de overlast naar je medewatersporter door het trekken van dikke hekgolven en het onderhoud.
Vooral het laatste, rond de 1000 euro voor reparatie of onderhoud ben je zomaar kwijt en als je echt serieuze schade hebt wat zomaar mogelijk is met gedateerde motoren dan is een motorwissel enorm duur + bijkomende problemen zoals de juiste heckdrive bij je nieuwe motor.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, peter
8-6-2015, 0:01 uur

Ik zit zo die verhalen te lezen, ik kom net van het water af met mijn Wellcraft Nova Spider 200 met Mercruiser V8 met 250/260 pk-aatjes, maar ik moet vreselijk lachen om al die onzin verhalen die ik lees. volgens mij zijn er
booteigenaren bij die hun boot met V8 gebruiken als zeesleper!!....Dan wil ik wel geloven dat je 100 euro per middag kwijt bent met een gangentje van 12 KM/H per uur. Wij zijn de hele middag wezen wakeboarden, we zijn ook helemaal verknetterd door de zon, heerlijk gewoon, maar als ik een tientje of 4/5 verstookt heb vanmiddag, dan is het veel. De boot 3000 tot 3300 toeren met een mirage 19 pitch, goed uit trimmen elke keer en tussen het wakeboarden door nog ffe goed gas erop, beetje chillen op het water en we zijn vier uur verder en vijf tientjes verder. Tjongejonge wat gebruiken die inboards veel zeg!!......Ik wordt er een beetje moe van van al die Blanda's met hun gezeur over speedboten met dikke inboard motoren die zogenaamd veel zuipen. Als ik hun was zou ik overgaan tot de aanschaf van een zodiacje met een vier pkaatje.....maar dan zullen ze nog wel wat te zeuren hebben.....Oja...wij varen hier op de Zuidhollandse wateren, daar is veel vrachtverkeer, misschien kan ik ook eens een sleepje oppakken, kijken wat het verbruik bij mij dan wordt.........tjongejonge....

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar peter

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, john
12-1-2016, 21:25 uur

je hebt gelijk ik heb een celebrity met een 5.7 mercruiser maar ik moet veel gas geven om er 100 ltr per dag uit te krijgen

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar john

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Chris
4-9-2017, 21:07 uur

Ik ben het VOLLEDIG met je eens!!
Gewoon een aantal uren op het water en hard zacht door elkaar kan makkelijk met 5-60 euro!

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, chaea
8-6-2015, 6:44 uur

Nou hebben we Peter lekker aan het lachen gemaakt, das toch ook weer fijn.
Maar waarheid ligt hier in het midden, de 'voorstanders' zwakken hun verhaal af terwijl de 'tegenstander' hem weer aandikken.
Er zit natuurlijk ook veel verschil in wat voor motor er in ligt, een moderne inboard is veel zuiniger dan één van 20 a 30 jaar oud.

Maar anderzijds moet je ook niet teveel erbij stilstaan, je koopt een boot voor de funfactor en vooral met dit type ben je gewoon geld kwijt aan de brandstof. Ik was vorig jaar met mijn 70 pk outboard 3 cilinder ook met gemak 50 euro kwijt aan een middagje varen.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar chaea

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Peter
8-6-2015, 19:01 uur

De waarheid ligt ook ergens in het midden en gelachen heb ik zeker Chaea. Men weet op voorhand toch dat als je tot aanschaf overgaat van een boot met een dikke V8 dat je ook
een beetje geld moet reserveren voor de brandstof. Het zijn ook geen objecten die dagelijks gebruikt worden in dit land, dus dat beetje wat die verbruikt in te verwaarlozen. Het punt is vindt ik dat men reëel moet zijn met de argumentatie, voor wat hoort wat. En als ik vaar zoals gisteren, gewoonweg geweldig die heerlijke V8, wat een souplesse. Nee, ik wil niet ruilen met een vier of zecilindertje, alhoewel een zespitter ook niet verkeerd loopt. Wat betreft het verschil in gebruik tussen oude en nieuwe inboard motoren, volgens mij zit daar niet zoveel verschil in.
Als je nu als voorbeeld een nieuwe bayliner 175/185 of een nieuwe glastron 175/185 zou kopen dan zit daar in mijn optiek geen verschil in ten opzichte van de modellen van eind jaren negentig of zelfs nog ouder. Ook nu worden ze nog geleverd met de zelfde configuratie, 4 cilinder in lijn,130/140 PK met carburateur, via de transom naar een alpha one gen 2 staartstuk, daar is niks aan veranderd behalve het stickerwerk...Dit alles van Mercruiser. En dan zijn er nog de MPI motoren, gewoon dezelfde basis V6 V8 motoren maar dan met monopoint injectie. Schijnen 20 PK meer te leveren t.o.v. De carburatie uitvoeringen....tja, het zal wel. Als ik wat krijg aan mijn fourbarretje schroef ik het eraf en schroef er een nieuw edebrockje op, zo gefikst, moet ik met een injectie nog maar zien. Maar ja, we zijn allemaal blij met dat gene wat hebben, dus lekker varen allemaal, hopen op een mooie zomer, genieten want het leven is kort, en komt alles goed.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Peter

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
11-7-2015, 15:05 uur

Met Peter ben ik het wel aardig eens.

Ik vaar al jaren met plezier met de Bayliner (Merc 5.0 v8 carb) van mijn ouders en heb recentelijk een cabin cruiser gekocht met 2 maal Mercruiser 5.0 V8 EFI blokken erin.

Een speedboot verbruikt inderdaad flink brandstof, net als een sportwagen, een beetje fatsoenlijke racemotor, of een dikke camper. Je mag het daarom nooit vergelijken met een sloepje, Zodiakje of een zeilboot. Dat is als appels met peren, Camaro met Prius, motorcrossen met paardrijden, een backpakvakantie met een Europatrip in de camper en ga zo maar door.

Varen en recrëeren op het het water met een speedboot zit nu eenmaal in het straatje van de motorsport en daar hoort onvermijdelijk het verstoken van brandstof bij.

Mijn eigen ervaringen met de Bayliner zijn ca 20-25ltr per uur op kruissnelheid (40 km/uur) en gemiddel zo'n 25-30ltr per uur voor waterskiën ivm optrekken, stoppen en de hogere snelheden. Maar goed, dat hou je ook niet de hele dag onafgebroken vol, want watersport heet ook van de zon genieten, tussendoor bbq-en op het strand, stoppen bij de ijssalon enzovoort.

Met de cruiser heb ik nog weinig ervaring maar ik ga, gezien de cijfers die op Amerikaanse websites gepubliceerd worden, uit van ca 50-60ltr per uur op kruissnelheid. Dat zal dan ergens rond de 1.5-2.5ltr per kilometer zijn.

Maar goed, het zij zo.... Laten we allemaal van de geweldige fun factor van watersport genieten en laten we eerlijk zijn.... Een goede knecht mag gerust wat te drinken hebben, toch ;) ?!

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, john
23-1-2016, 19:44 uur

zo is het dikke boten kopen met v8 maar bang voor een liter benzine koop dan een kano als je dan je best doet ga je ook hard en kost niks

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar john

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, H.J.v.d.Linde
20-7-2015, 22:10 uur

Goedendag experts

Ik ben van plan om een boot te kopen van 7,5 meter een Windy 24 ,en daar staat een volvo penta 250 pk 8 cilinder benzine in.
Weet iemand bij benadering wat deze motor verbruikt met een normale snelheid van zeg 15 km per uur?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar H.J.v.d.Linde

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Na Groeneveld
10-2-2017, 18:55 uur

Kijk even hoeveel kilo de boot weegt waterverplaats die boot planeert lang niet bij 15 km ook dat dikke motorblok moet omhoog die trekt een hele hoge hekgolf .als je met een 60 pk 70 km per uur vaart voluit is het een goede combinatie geen V 8 van 500 kilo en de rest staartstuk boot veel kilo's elke kilo kost veel pk dus ook brandstof . Als aan een boot die je heb een dikkere motor gaat hangen van 60 pk naar 80 pk en die nieuwe 80 pk weeg 25 kilo zwaarder dan zal je niet sneller gaan wel de Benz tank gr

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Na Groeneveld

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Na Groeneveld
10-2-2017, 23:36 uur

Kijk even hoeveel kilo de boot weegt waterverplaats die boot planeert lang niet bij 15 km ook dat dikke motorblok moet omhoog die trekt een hele hoge hekgolf .als je met een 60 pk 70 km per uur vaart voluit is het een goede combinatie geen V 8 van 500 kilo en de rest staartstuk boot veel kilo's elke kilo kost veel pk dus ook brandstof . Als aan een boot die je heb een dikkere motor gaat hangen van 60 pk naar 80 pk en die nieuwe 80 pk weeg 25 kilo zwaarder dan zal je niet sneller gaan wel de Benz tank gr

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Na Groeneveld

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, H.J.v.d.Linde
20-7-2015, 22:10 uur

Goedendag experts

Ik ben van plan om een boot te kopen van 7,5 meter een Windy 24 ,en daar staat een volvo penta 250 pk 8 cilinder benzine in.
Weet iemand bij benadering wat deze motor verbruikt met een normale snelheid van zeg 15 km per uur?

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar H.J.v.d.Linde

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
21-7-2015, 1:44 uur

Verbeter me aub als ik ernaast zit, maar volgens mij heeft de Windy 24 een gewone 'glijder' rompvorm met een kajuit opbouw en gewicht van om en nabij de 2.5 ton.

Dat houdt in dat hij bij 15km/u niet in plane zal zijn, maar ook zeker het water achter zich niet sluit (dus hoge hekgolf).

Ervan uitgaande dat het een gewone carburateur motor is, zou ik er niet van versteld staan als je met deze boot bij 15km/u toch nog een verbruik van misschien wel 18-20ltr/u zult zien.

Eenmaal in plane zul je waarschijnlijk ergens rond de 30-35ltr/u zitten, maar goed, dan vaar je schat ik ook rond de 30km/u.

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, H.J.v.d.Linde
21-7-2015, 22:33 uur

Hallo Zeeman

De boot is ongeveer 1700 kg,en ik weet niet of het een glijder is.ik ben ook niet van plan om snel te gaan varen ,inderdaad ongeveer 15 km/uur

groet en bedankt voor je reaktie
H.J.v.d.Linde

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar H.J.v.d.Linde

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, H.J.v.d.Linde
21-7-2015, 23:08 uur

Hallo Zeeman

De boot is ongeveer 1700 kg,en ik weet niet of het een glijder is.ik ben ook niet van plan om snel te gaan varen ,inderdaad ongeveer 15 km/uur

groet en bedankt voor je reaktie
H.J.v.d.Linde

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar H.J.v.d.Linde

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Johan
21-7-2015, 17:53 uur

Bayliner 285, 9 meter,3,3 ton, 350 mpi-300pk

rpm km/hr L/hr km/hr
1000 7,3 4,5 1,6
2000 12,9 13 1
3000 18 35 0,5
4000 40 47 0,86
5000 58 77 0,75
5250 63 85 0,75

Dus in plané varen is zuiniger zoals hiervoor reeds gezegd. 40 km per uur is een leuke snelheid en gebruikt minder per km als bij 18 km/hr
veel plezier

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Johan

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
22-7-2015, 8:24 uur

Waterverplaatsend of halfglijdend varen met snelvarende boten (10-20 km/uur) is, zoals al eerder beschreven, geen pretje en behalve een hoog brandstofverbruik zal je merken dat ze met name bij erg lage snelheden niet koersvast zijn.

Tegen dit 'zwabberen' zijn speciale vinnetjes op de markt die je monteert op de sterndrive en die enige verbetering bieden.

Het brandstofverbruik daar zul je echter niet onderuit komen. Een dieselmotor biedt bij langzaam varen (deellast) veel verbetering, maar ook die heeft bij vollast een aardig slokje nodig. Al blijft het sowieso wel wat lager dan bij een benzine motor.

Een Windy 24 lijkt op het eerste gezicht geen krappe boot. Heb je al overwogen om hem eventueel om te (laten) bouwen naar LPG? Gasinstallaties op boten maken vaak gebruik van wisseltanks (zoals bij heftrucks) en het lijkt mij dat daar op een dergelijke boot toch wel ruimte voor kan zijn. Met name ski-boten zijn steeds vaker uitgerust met een LPG installatie.

In België zit als ik me niet vergis een bedrijfje wat zich heeft gespecialiseerd in LPG inbouw op boten.

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Johan
22-7-2015, 13:43 uur

rpm km/hr L/hr km/liter
1000 7,3 4,5 1,6
2000 12,9 13 1
3000 18 35 0,5
4000 40 47 0,86
5000 58 77 0,75
5250 63 85 0,75

Hoop dat dit lijstje wat duidelijker is
bayliner 9 meter, 3.300 kg, 300 pk mercruiser 350 mpi

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Johan

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Johan
22-7-2015, 13:43 uur

rpm km/hr L/hr km/liter
1000 7,3 4,5 1,6
2000 12,9 13 1
3000 18 35 0,5
4000 40 47 0,86
5000 58 77 0,75
5250 63 85 0,75

Hoop dat dit lijstje wat duidelijker is
bayliner 9 meter, 3.300 kg, 300 pk mercruiser 350 mpi

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Johan

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
22-7-2015, 14:35 uur

Interessant lijstje Johan!

Als ik dit zo bekijk is je boot in formaat vergelijkbaar met de mijne.
Verschil is dat er bij mij twee 5.0 EFI's in staan.
Welke sterndrive heb je erachter zitten, Alpha of Bravo (dubbele of enkele prop)?

Heb jij, of ken je misschien iemand met ervaring met het op één motor snel varen met een boot met vergelijkbare twin's?

De trim limieten van mijn sterndrives laten toe dat er eentje volledig boven het vlak kan worden getrokken. Ben eens benieuwd of er ervaringen zijn of een enkele 240pk in staat is hem in plane te trekken en te houden, want ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest dit uit te proberen.

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Johan
22-7-2015, 16:11 uur

Ik heb een bravo 3 met duoprop, die komt sneller in plané als een enkele prop met dezelfde motor.
Ik denk niet dat het fijn vaart als je met een motor in plané, het koppel moet compenseren met de trimplaat. Bij het maken van een bocht naar links of rechts krijg je verschillende reacties waardoor de boot opeens scheef kan gaan varen.
Het zal ook waarschijnlijk niet lukken om in plané te komen. Ook verwacht ik niet dat het veel in brandstofverbruik zal uitmaken omdat 2 motoren bij plané veel minder worden belast

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Johan

Verbruik Reinell V170 met 180PK Volvo Penta 6 cilinder

, Djuri
4-8-2015, 15:28 uur

Johan,

Enig idee wat een Reinell V170 met 180PK Volvo Penta 6 cilinder verbruikt ongeveer. Bij 20 km planeert hij!

Vraag: iemand een idee wat een benzinemeter vervangen kost?
vraag': ik kan nergens het chasisnummer vinden op de motor, enig idee waar ik moet kijken?
vraag: Waar vind ik de peilstok van de olie. Hele motor nagelopen niks gevonden.

In afwachting van een reactie.

mvg Djuri

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Djuri

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
23-7-2015, 1:46 uur

Op zeeschepen (waterverplaatsers) maakt het door de drag van de niet aangedreven schroef geen groot verschil in verbruik bij dezelfde snelheid. Bij hetzelfde vermogen op één motor is er echter wel een groot verschil waarneembaar, al daalt daarbij uiteraard wel de snelheid. Die wordt overigens niet gehalveerd aangezien vermogen en snelheid zich bij een waterverplaatser exponentieel verhouden.

Ben eens benieuwd hoe dat bij een glijdende romp gaat, waarbij de niet aangedreven schroef uit het water wordt getrokken. Je zou verwachten dat het koppel niet extreem groot zal zijn, omdat beide motoren dicht bij de centreline (het midden) liggen.

Ik ga het dit verlof maar eens uitproberen....

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Leo
10-8-2015, 16:10 uur

Alex,

Het verbruik van een snelle motorboot hangt van veel dingen af : de pk/gewichtsverhouding, of je een inboard of outboard motor hebt, benzine of diesel, de rompsnelheid, de aerodynamica van de boot, of je er met 1 man of 6 man in zit en of je op constante snelheid vaart.

Je kunt hier dus eigenlijk nooit een eensluidend antwoord op geven.

Er is echter een ruwe vuistregel die zegt dat een snelle motorboot op topsnelheid 1 liter brandstof/per 5 pk motorvermogen/per uur verbruikt met een marge van +/- 20%. Als jouw 5,7 liter, 8 cylinder motor bijvoorbeeld 250 pk levert dan kun je globaal rekenen op een verbruik van tussen de 40 en 60 liter per uur, afhankelijk van bovengenoemde variabele parameters.

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar Leo

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, bloep
3-2-2016, 20:42 uur

w

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar bloep

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
19-9-2015, 9:44 uur

De vakantie zit erop en op een 157km lange tocht van Koper in Slovenië naar Osor (eiland Cres) in Kroatië heb ik een redelijke indruk kunnen krijgen van het brandstofverbruik van de twee 5.0 EFI's in de 28 voet Rinker.

Ze waren tijdens deze tocht samen goed voor een kleine 270ltr Euro95, ofwel 1.72ltr/km (0.58km/ltr).

De verhouding tussen snelvaren en in plane varen was ca 80% : 20% , waarbij in plane de snelheid rond de 44km/u lag (bij 2x3000rpm) en bij langzaam varen rond de 5-15km/u (bij 1000 - 2000rpm). Wind en zeegang waren overwegend matig, schuin van voren of dwars inkomend.

Gezien het feit dat er ook nog een aantal starts/stops tussen zaten, baseer ik hierop en op de rest van de vakantie, een geschat verbruik bij geplaneerd varen in rustig weer van rond de 0.75km/ltr, ofwel 58ltr/u bij 44km/u.

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, ed
21-9-2015, 22:08 uur

houd nu gewoon dit aan als uitgangspunt

http://www.boat-fuel-economy.com/verbruik-mercruiser-3.0

motorzwaarte kun je veranderen.....

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar ed

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Zeeman
22-9-2015, 4:31 uur

De cijfers van ed's site zijn aardig representatief. Zelfs een beetje conservatief naar mijn mening.

Als je dit voor het verbruik per uur als uitgangspunt neemt, dan komt je in elk geval nooit 'slechter' uit dan wat je voorgeschoteld wordt.

Ieder voor zich om voor zijn eigen boot of aan te schaffen boot, te bepalen wat het verbruik per kilometer wordt en of bij twijfel een eventuele aanschaf wel of niet doorgaat ....

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, www.boatpartsholland.nl
24-9-2015, 12:20 uur

Zaterdag 19/9/15 heeft ons team Boatpartsholland een klant geholpen met een LPG-inst.
Deze man vroeg ons of het ook op zijn Bayliner Contessa zou passen.
Deze man vertelde ons dat hij gemiddeld 10 liter per uur verbruikt bij ongeveer 1500 toeren.
Na het starten op LPG was de klant zeer verbaasd:
'hé hij loopt veel beter.'
Gegevens motor: Volvo Penta V8
Lpg inst: Impco 300 (onze actie kit )

https://www.facebook.com/Boatpartsholland-784780098242707/ti meline/

www.boatpartsholland.nl

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar www.boatpartsholland.nl

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, peter
24-9-2015, 16:28 uur

Hij zal ongetwijfeld soepeler lopen. Misschien iets minder vermogen maar dat
is niet echt merkbaar bij een V8. Ik heb zelf een Wellcraft Nova Spider 200 met een Mercruiser 5.7 V8 en zit er over te denken misschien een LPG installatie te plaatsen. Waar ik alleen van schrik bij boatpartsholland is de prijs van de kit. Schrikbarend duur ...999 EURO!!...PPFF er wordt voor die prijs niet eens een tank bij geleverd. Nou heb ik toch al verschillende LPG setjes ingebouwd maar dat waren allen complete sets met verschillende typen tanks maar niet voor deze prijs. Volgens mij kan je beter naar een LPG leverancier gaan voor de auto industrie, ik denk dat het een derde scheelt en dan heb je er nog een tank bij ook. En dan wordt het ook nog een actie-kit genoemd. Mensen, goed rond kijken eer je een set aanschaft. www.lpgonderdelenshop.nl in Opmeer is een van de goedkoopste. Ik snap ook niets van het verhaal van boatpartsholland. Een man kwam afgelopen zaterdag binnen wandelen of zoiets met een bayliner Contassa, liep duur op benzine en even later liep de boot op gas.....wazig verhaal..............

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar peter

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, www.boatpartsholland.nl
28-9-2015, 13:05 uur

Hallo peter,
Deze klant heeft ons gebeld en een proefvaart gedaan met een boot op lpg.
Deze lpg kit is van het merk IMPCO als je de verdamper los koop of de mixer zit je al gauw rond de 400 euro per stuk.
Deze set kan grotere vermogens aan, in het algemeen kunnen goedkopere set dit niet aan.
Wij hebben al een kit vanaf 299 euro maar tot ongeveer 140 pk (voor de 4 cilinders)
Mocht u nog vragen wij horen het graag van u.

Vrg marco van Dam Boatpartsholland

reageer op dit bericht in het forumstuur een privé-bericht naar www.boatpartsholland.nl

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Frans
27-9-2015, 21:44 uur

Bij 15km/uur verbruik je ongeveer 15 tot 18 liter.
Dus als je 4 uurtjes vaart zit je net onder de €100,-
Maar dat is niet je probleem. Dat is het langzaam varen tussen de zeilboten.
Koop dan beter een sloep. 5 liter per uur. Maar geen fun! En in de haven ben je de sukkel.
Advies ga gewoon de oostrerschelde op en geef gas!

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Frans
27-9-2015, 21:45 uur

Bij 15km/uur verbruik je ongeveer 15 tot 18 liter.
Dus als je 4 uurtjes vaart zit je net onder de €100,-
Maar dat is niet je probleem. Dat is het langzaam varen tussen de zeilboten.
Koop dan beter een sloep. 5 liter per uur. Maar geen fun! En in de haven ben je de sukkel.
Advies ga gewoon de oostrerschelde op en geef gas!

reageer op dit bericht in het forum

Re: Brandstof verbruik mercruiser 5.7l v8

, Rob
19-9-2017, 14:16 uur

Sloepen 'sukkels'.
De echte 'sukkels' zijn degene die een 'verkeerde' boot hebben (dwz met een boot varen die niet bedoeld is voor het water waarop ze varen).
De bezitters van (half)glijders bv die met 9kmh door de Friese binnenwateren sukkelen met een hekgolf die groter is dan die van menig binnenschip.

reageer op dit bericht in het forum
terug

Reageer


Het bericht waarop je wilt reageren:



Onderwerp (verplicht, typ het onderwerp van je reactie in):


Bericht (verplicht, maximaal 5000 tekens):


Naam (verplicht):


email address


E-mail (als je dit invult kunnen mensen rechtstreeks op je reageren, maar je e-mailadres komt niet op de site te staan):


Laat het mij via email weten, als er een reactie wordt gepost bij dit onderwerp.
Laat het mij altijd via email weten, als er in dit forum geschreven wordt.

  


terug